طراحی و محاسبات مربوط به تهویه مکانیکی

1403.02.04

تهویه مکانیکی به دو صورت رایزر مجزا و رایزر مشترک قابل اجرا می‌باشد. 

 

تهویه مکانیکی با رایزرمجزا

 • بدون نیاز به دمپر برای جداسازی طبقات

 • ابعاد رایزر ها بر اساس دبی 10 بار 2-تهویه مکانیکی با رایزر مشترک 

• نیاز به دمپر برای جداسازی طبقات

 • ابعاد رایزر بر اساس دبی6بار کل طبقات 

محاسبات ابعاد رایزر :

 

 بر اساس قوانین مبحث 14ام مقرارت ملی ساختمان باید به گونه ای انتخاب شود که سرعت در داخل کانال 2400FPM فراتر نرود.

 

محاسبات ابعاد دریچه :

 بر اساس قوانین مبحث 14ام مقرارت ملی ساختمان باید به گونه ای انتخاب شود که سرعت روی دریچه 1000FPM فراتر نرود

 تهویه مکانیکی با استفاده از کانال

  •  طراح با استفاده از سیستم کانال باید به گونه ای باشد که در تمام سطح پارکینگ نقطه کوری نباشد. 
  • دمپرهای موتوری اگزاست و هوای تازه بهتر است که در ابتدای مسیر ورود به پارکینگ نصب گردد.
  •  دریچه های روی کانال باید تا جایی که امکان دارد به صورت take off اجرا شود و مستقیم روی خود کانال نباشد. 
  • بر اساس بند 25-1-3- کلیه داکت ها، کانال ها ، اتصالات و ... باید در مقابل دمای 800 درجه سانتیگراد مقاومت داشته باشد. 
  • بر اساس بند 27-1-3- سرعت هوا در داخل کانال ها در سطح پارکینگ بهتر است از 2400FPM فراتر نرود. 
  • بر اساس بند 5-1-3 ضوابط ملاک عمل سامانه های تهویه سازمان آتش نشانی در پارکینگ های با کاربری عمومی ( عمومی ، تجاری و اداری) استفاده از سنسور CO جهت جلوگیری از افزایش مقدار این آلاینده از 50PPM الزامی است.
  •  بند 2-2-3 مقررات سازمان آتش نشانی و بند 8.1.3 استاندارد BS 7346-7 هیچگاه ظرفیت اگزاست فن ها نباید از 50% کمتر باشد بنابر این حداقل تعداد فن های انتخاب اگزاست فن و هوای تازه به ازای هر زون باید 2 عدد با ظرفیت %50 باشد.
  •  حداقل فاصله دهانه کانال های اگزاست و هوای تازه باید 3 متر باشد. 
  • بر اساس BS 7346-7 بند 8.1.7 سیستم باید از یکی از موارد زیر فرمان بگیرد دتکتور دود ، میزان تغییرات دما ، آشکار ساز چند منظوره ، جریان اسپرینکلر

 مزایا 

• هزینه کمتر در اغلب موارد نسبت به سیستم جت فن 

• توزیع یکنواخت در پارکینگ 

معایب 

• حجم بالای کانال کشی و پایین آمدن ارتفاع تمام شده سقف 

• امکان تداخل با سایر سیستم ها مانند لوله کشی ها و سینی کابل ها 

• عدم کنترل دقیق در میزان خروجی در نقاط خواص

 موارد استفاده 

در پارکینگ های با ارتفاع سقف مناسب و دارای موانع در سطح پارکینگ بهترین روش استفاده از کانال است تهویه مکانیکی بااستفاده از جت فن F-300 

 در این سیستم جت فن ها جای کانال در طبقات را می گیرد و تنها نیاز به رایزر های ورود و خروج هوا می باشد. 

• محاسبات و تعداد اگزاست فن ها وفن های هوای تازه مانند سیستم تهویه با کانال می باشد.

 • در این سیستم باید بر اساس برد پرتابه جت فن ها و شعاع پوشش دهی آنها طراحی صورت گیرد.

 • در طراحی با جت فن F-300باید طراحی به صورتی انجام گیرد که در معابر رفت و آمد و راه های فرار سرعت هوا از 5m/s بیشتر نشود(11-3-3).

 مزایا

 • پایین آمدن حجم کانال کاشی 

• عدم تداخل با سایر سیستم ها 

• عدم کم شدن ارتفاع پارکینگ در اکثر نقاط 

معایب 

• مهم ترین عیب این سیستم هزینه بالاتر آن نسبت به کانال می باشد. 

موارد استفاده 

• در پارکینگ های با ارتفاع سقف نسبتا کم و بدون موانع در سطح پارکینگ بهترین روش استفاده از جت فنF-300 است. زون بندی با توجه به استاندارد ارائه شده توسط سازمان آتش نشانی پارکینگ ها در 2 حالت زیر نیاز به زون بندی دارند: 

1- مساحت ناخالص زیر بنا بیش از 2000 متر :

 بر اساس بند 12-1-3 در این حالت باید سطح پارکینگ به زون های تقریبا برابر با حداکثر متراژ 3000 متر(بند 14-1-3) تقسیم شود. بهترین مکان برای تعیین مرز زون ها دیوارهای موجود در فضای پارکینگ است و هر زون به دو راه خروج دسترسی داشته باشد.

 2-پایین ترین تراز بیش از 18 متر :

 بر اساس بند 13-1-3 در این حالت باید کلیه طبقات به زون های تقریبا برابر تقسیم شود. 

نحوه جداسازی زون ها: 

بر اساس بند 15-1-3 جداسازی زون های دود باید با استفاده از جدا کننده های فیزیکی نظیر دیوارها و مصالح مقاوم، پرده دود بند، موانع دود ، درب ریلی و کرکره ای انجام گیرد .


محصولات مشابه

پروژه های مشابه