تهویه مکانیکی به دو صورت رایزر مجزا و رایزر مشترک قابل اجرا میباشد.
• بدون نیاز به دمپر برای جداسازی طبقات
• ابعاد رایزر ها بر اساس دبی 10 بار 2-تهویه مکانیکی با رایزر مشترک
• نیاز به دمپر برای جداسازی طبقات
• ابعاد رایزر بر اساس دبی6بار کل طبقات
بر اساس قوانین مبحث 14ام مقرارت ملی ساختمان باید به گونه ای انتخاب شود که سرعت در داخل کانال 2400FPM فراتر نرود.
بر اساس قوانین مبحث 14ام مقرارت ملی ساختمان باید به گونه ای انتخاب شود که سرعت روی دریچه 1000FPM فراتر نرود
مزایا
• هزینه کمتر در اغلب موارد نسبت به سیستم جت فن
• توزیع یکنواخت در پارکینگ
معایب
• حجم بالای کانال کشی و پایین آمدن ارتفاع تمام شده سقف
• امکان تداخل با سایر سیستم ها مانند لوله کشی ها و سینی کابل ها
• عدم کنترل دقیق در میزان خروجی در نقاط خواص
موارد استفاده
در پارکینگ های با ارتفاع سقف مناسب و دارای موانع در سطح پارکینگ بهترین روش استفاده از کانال است تهویه مکانیکی بااستفاده از جت فن F-300
در این سیستم جت فن ها جای کانال در طبقات را می گیرد و تنها نیاز به رایزر های ورود و خروج هوا می باشد.
• محاسبات و تعداد اگزاست فن ها وفن های هوای تازه مانند سیستم تهویه با کانال می باشد.
• در این سیستم باید بر اساس برد پرتابه جت فن ها و شعاع پوشش دهی آنها طراحی صورت گیرد.
• در طراحی با جت فن F-300باید طراحی به صورتی انجام گیرد که در معابر رفت و آمد و راه های فرار سرعت هوا از 5m/s بیشتر نشود(11-3-3).
مزایا
• پایین آمدن حجم کانال کاشی
• عدم تداخل با سایر سیستم ها
• عدم کم شدن ارتفاع پارکینگ در اکثر نقاط
معایب
• مهم ترین عیب این سیستم هزینه بالاتر آن نسبت به کانال می باشد.
موارد استفاده
• در پارکینگ های با ارتفاع سقف نسبتا کم و بدون موانع در سطح پارکینگ بهترین روش استفاده از جت فنF-300 است. زون بندی با توجه به استاندارد ارائه شده توسط سازمان آتش نشانی پارکینگ ها در 2 حالت زیر نیاز به زون بندی دارند:
1- مساحت ناخالص زیر بنا بیش از 2000 متر :
بر اساس بند 12-1-3 در این حالت باید سطح پارکینگ به زون های تقریبا برابر با حداکثر متراژ 3000 متر(بند 14-1-3) تقسیم شود. بهترین مکان برای تعیین مرز زون ها دیوارهای موجود در فضای پارکینگ است و هر زون به دو راه خروج دسترسی داشته باشد.
2-پایین ترین تراز بیش از 18 متر :
بر اساس بند 13-1-3 در این حالت باید کلیه طبقات به زون های تقریبا برابر تقسیم شود.
نحوه جداسازی زون ها:
بر اساس بند 15-1-3 جداسازی زون های دود باید با استفاده از جدا کننده های فیزیکی نظیر دیوارها و مصالح مقاوم، پرده دود بند، موانع دود ، درب ریلی و کرکره ای انجام گیرد .