سیستم تهویه پارکینگ
در پارکینگ های بسته امکان تخلیه هوا بصورت طبیعی وجود ندارد و بایستی تامین هوای تازه ، خروج هوای آلوده و دود در هنگام حریق بصورت مکانیکی انجام شود .به صورت عمده محیط پارکینگ ها به کمک دو روش کلی تهویه می شوند:
1-تهویه به صورت کانال کشی
2-تهویه با استفاده از جت فن ها
در تهویه آلاینده فضاهای بزرگ مانند پارکینگ های اتومبیل, تهویه با استفاده از جت فن ها نسبت به سیستم های سنتی کانال کشی ترجیح داده می شوند. نصب و راه اندازی سریع تر و آسان تر ، فضای اشغالی کم تر، مصرف انرژی کم تر ، کنترل هوشمند فن ها ، جت فن ها و دمپر های موتوری ، عملکرد بهتر در کنترل دود هنگام حریق، تولید صدای کم تر و در نتیجه آلودگی صوتی کم تر، حذف گوشه های تهویه نشده (Dead corner) از مزایای استفاده از جت فن ها به جای سیستم کانال کشی می باشند.
سیستم تهویه پارکینگ به یکی از مسائل بسیار مهم در طراحی ساختمان ها تبدیل شده است. پارکینگ ها محل اجتماع دود خوردو ها هستند و باید به شکل دائمی تهویه هوا در آن ها انجام شود، بنابراین به یک سیستم تهویه کامل در این فضا ها نیاز دارید.
سیستم تهویه پارکینگ در سال های اخیر به بخشی جدایی ناپذیر از سیستم های تهویه ساختمان ها تبدیل شده است و تقریبا برای هر نوع پارکینگی یک سیستم مناسب و کارآمد وجود دارد. مدل های مختلفی از سیستم تهویه پارکینگ در بازار موجود هستند که بر اساس نوع ساختمان و پارکینگ مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه در خصوص انواع مدل سیستم تهویه پارکینگ و همچنین مزایا و نکات طراحی آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد.
انواع سیستم تهویه پارکینگ بر اساس نوع فن
• سیستم تهویه پارکینگ ساده. سیستم تهویه پارکینگ ساده معمولا به یک هواکش پروانه ای خلاصه می شوند. این سیستم ها برای پارکینگ های کوچک منازل شخصی مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر این پارکینگ ها دارای روزنه هایی رو به بیرون هستند که به هواکش پروانه ای اجازه می دهند به راحتی تهویه هوای فضای کوچک پارکینگ را انجام دهد.
• سیستم تهویه پارکینگ کانال کشی. برخی پارکینگ های متوسط، روزنه های خوبی رو به هوای آزاد ندارند و به همین دلیل ا کانال کشی برای ورود و خروج هوا استفاده می کنند. این پارکینگ ها به دلیل اندازه کوچک و متوسط خود نیاز به سیستم تهویه پارکینگ های قدرتمند برای تخلیه هوا ندارند و می توان با استفاده از هواکش های معمولی و ساده سیستم تهویه پارکینگ را اجرا کرد.
مزایای استفاده از سیستم تهویه پارکینگ
مزایای استفاده از سیستم تهویه پارکینگ
کیفیت بالای هوای مورد تنفس. تمامی سیستم تهویه پارکینگ
• هوای پارکینگ برای وارد کردن هوای تازه به فضا مورد استفاده قرار می گیرند. دود های تولیدی توسط خودرو ها برای سلامتی مضر هستند و لازم است این دود ها با سریع ترین شکل ممکن از مجموعه خارج شوند. انواع سیستم تهویه پارکینگ این عامل را با استفاده از خارج کردن دود ها و تزریق هوای تازه به داخل مجموعه به سر انجام می رسانند.
کمک در مواقع حریق با سیستم تهویه پارکینگ
• . تجمع دود های حاصل از اگزوز خودرو ها در داخل فضای بسته پارکینگ ممکن است به انفجار منجر شود. حتی پارکینگ ها به دلیل فضای باز خود مستعد افزایش حریق به دلیل اتفاقات دیگر نیز هستند. در این شرایط سیستم تهویه پارکینگ باید بتواند از پیشروی آتش جلوگیری کند و همچنین مسیری امن برای فرار ساکنین و ورود نیرو های آتش نشانی به داخل ساختمان ایجاد نماید.
استفاده از سنسور های حساس و دقیق. بیشتر سیستم تهویه پارکینگ
به انواع حسگر های دود و حریق مجهز می شوند تا بتوانند در کمترین زمان حالت تدافعی برای هواکش های پارکینگ ایجاد کنند.
هواکش پارکینگ چیست
هواکش پارکینگ در سال های اخیر به یکی از ارکان اصلی سیستم تهویه هوای ساختمان ها تبدیل شده است. این هواکش ها باید قدرت بالایی داشته باشند و بتوانند آلودگی های ایجاد شده توسط خودرو ها را تخلیه کنند. در ادامه در خصوص انواع هواکش پارکینگ صحبت خواهیم کرد.
هواکش پارکینگ می تواند به شکلی موثر بر روی ایمنی ساختمان و افراد حاضر تاثیر بگذارد. پارکینگ ها محل جمع شدن هوای آلوده تولیدی توسط خودرو ها هستند و این آلودگی می تواند موجب انفجار ساختمان و یا تنگی نفس ساکنین شود. هواکش پارکینگ در مدل های مختلف می توانند هوای آلوده را از محیط خارج کرده و هوای تازه را به فضای پارکینگ وارد کنند. در ادامه در خصوص انواع هواکش پارکینگ توضیح خواهیم داد و سپس نکاتی در خصوص خرید، نصب و نگهداری این هواکش ها را مرور می کنیم.
انواع هواکش پارکینگ
• هواکش پارکینگ آکسیال. هواکش های آکسیال ابتدایی ترین مدل هواکش موجود در بازار هستند. این هواکش های پروانه ای نمی توانند حجم زیادی هوا را جا به جا کنند و برای پارکینگ های کوچک با روزنه هوا مناسب هستند.
• هواکش پارکینگ سانتریفیوژ. فن های سانتریفیوژ معمولا در کانال های هوایی مورد استفاده قرار می گیرند. این هواکش ها می توانند حجم بیشتری از هوا را جا به جا کنند ولی پوشش کامل فضای داخل پارکینگ های بزرگ به تنهایی توسط هواکش پارکینگ سانتریفیوژ قابل انجام نیست.
طبقه بندی پارکینگ ها
بر اساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ، کلیه پارکینگ های بسته ، در هر ترازی به منظور خروج دود و سایر فرآورده های گازی ناشی از آتش سوزی باید دارای تهویه مناسب باشند.
انوع پارکینگ
1-پارکینگ باز
پارکینگ باز به پارکینگی گفته میشود که حداقل 20 درصدکل مساحت دیوار ها یا 40 درصد طول دیوار بازشو باشند .(تهویه طبیعی)
2-پارکینگ نیمه باز
پارکینگ نیمه باز به پارکینگی گفته میشود که حداقل 10 درصدکل مساحت دیوار ها یا 20 درصد طول دیوارها بازشو باشند . (تهویه مکانیکی بدون هوای تازه)
این پارکینگ ها نیازی به سیستم هوای تازه ندارند.
3-پارکینگ بسته
پارکینگ بسته پارکینگی میباشد که هیچ بازشویی به طرف محیط آزاد نداشته باشد.(تهویه مکانیکی )
بر اساس متراژ
• زیر 300مترمربع
• 300تا 500 متر مربع
• بیش از 500 مترمربع تا 2000 متر مربع
• بیش از 2000متر مربع
بر اساس تراز آخرین طبقه
• زیر9متر
• 9تا18 متر
• 18 متر به بالا
انواع سیستم های تهویه پارکینگ
سیستم های تهویه پارکینگ به دو نوع تهویه طبیعی و مکانیکی می باشد.
پارکینگ باز
(تهویه طبیعی)
پارکینگ بسته
1-ارتفاءکمتر از 9 متر
الف - زیر 300 متر و تراز کمتر از3 متر (تهویه طبیعی)
در این پارکینگ ها نیازی به طراحی سیستم مدیریت دود نمباشد
ب - تا 500 متر مربع (تهویه مکانیکی بدون هوای تازه)
پ - بیش از 500 متر مربع (تهویه مکانیکی کامل)
ج-پارکینگ های بیش از 2000متر مربع(تهویه مکانیکی همراه با زون بندی)
2-ارتفاء بیش از 9 متر (تهویه مکانیکی کامل )
3-بیش از 18 متر (تهویه مکانیکی همراه با زون بندی)
تجهیزات مورد نیاز برای انواع پارکینگ ها
1-تهویه مکانیکی (سیستم های مدیریت دود بدون هوای تازه):
تجهیزات مورد نیاز در این نوع پارکینگ ها شامل دو عدد اگزاست فن می باشد. در صورت استفاده از فن آکسیال (اگزاست فن بین کانالی) بر اساس ضوابط ملاک عملکرد فن های مورد استفاده شده در بخش تخلیه بایستی دارای استاندارد F-300 باشند.در غیر اینصورت میتوان از فن سانترفیوژ(اگزاست فن یوتیلیتی) استفاده کرد.
2-تهویه مکانیکی کامل:
تجهیزات مورد نیاز برای این نوع پارکینگ ها برای هر زون دو عدد فن هوای تازه ودو عدد اگزاست فن آکسیال دارای استاندارد F-300 و در صورت نیاز
میتوان ازجت فن F-300 جهت کاهش کانال کشی افقی طبقات استفاده کرد.
3-تهویه مکانیکی همراه زون بندی
در این نوع پارکینگ ها باید از پرده دود بند جهت جداسازی زون های حریق استفاده کرد.و برایهرزون باید سیستم مدیریت دود شامل اگزاست فن F-300وفن هوای تازه ودر صورت نیاز جت فن F-300 به صورت مجزا در نظر گرفته شود.
سناریو مدیریت دود در تمامی حالات توسط تابلو برق مدیریت دود قابل اجرا میباشد .